schrijfsels&ontwerpjes

dinsdag 31 mei 2011

ONGELDIG !

Goed, de gemeenteraad, het is niet meteen de meest sexy plaats om naartoe te trekken, zeker niet als publiek. Harde stoelen, duffe ruimte, slecht verstaanbare gemeenteraadsleden (als ze al wakker zijn) en een animositeit waarnaast de Nederlandse Vingerhoedenclub stevig op Chersonissos lijkt.
Het is natuurlijk wel de plaats waar ons plaatselijk bestuur beslist hoe het er in ons Stadje met Smaak aan toe gaat, en dus zetten we onze vooroordelen opzij en gaan we luisteren naar de, ongetwijfeld creatieve, oplossingen die ons bestuur aanhaalt om de problemen van ons dagelijks leven aan te pakken.
Tot mijn grote verbazing slechts 1 moment dat me echt is bijgebleven (OK, het feit dat schepen Haseldonckx 180.000 euro “peanuts” noemde, reken ik even niet mee). Op een bepaald moment gaan de gemeenteraadsleden over tot een geheime stemming. De twee jongsten, in dit geval Ria Vinckx en Björn Strijbos, halen vooraan, uit wat vanuit mijn stand/zitpunt lijkt op een sigarenkistje, papier en potloden op en verdelen deze onder de raadsleden. Waarom Ria en Björn? Omdat deze twijfelachtige eer ten goede komt aan de twee jongsten onder de raadsleden, schepen Rombouts niet meegeteld, because apparently her shit don't staink. (180.000 euro, peanuts, écht?).
Na de geheime stemming halen de twee benjamins de papiertjes terug op en brengen ze naar voor, alwaar ze geteld worden. Een aantal voor, een aantal tegen, een aantal onthoudingen, business as usual.
Dachten wij als toeschouwers ook, maar bij de tweede of derde geheime stemming, – het papiertjes / sigarenkistjesritueel had zich al enkele malen voltrokken – plotseling algehele consternatie. Naast de voor- en tegenstemmen plotseling een heus “ongeldig!” (hon-derd-tach-tig-dui-zend euro!).
Blijkbaar had er tijdens deze geheime stemming één of andere onverlaat het gewaagd om het bolletje achter al dan niet akkoord te kleuren met... zijn balpen en dit in plaats van het toebedeelde poltloodje. MET BALPEN! Uiteraard is het onmogelijk om zo'n abberatie van een stem mee te laten tellen. Iedereen weet dat er per sé gekleurd moet worden met het potloodje omdat anders “---vul aan met uw eigen apocalytisch scenario---”. (een vaste buslijn naar Meerle / Meersel-Dreef kost 30.000 euro en is te duur, maar 180.000 euro is “peanuts”).
Kijk, wanneer ik naar een gemeenteraad ga verwacht ik geen presentatie met 3D-projecties. Er hoeft voor mij zelfs geen powerpoint te zijn. Maar kunnen we a.u.b. toch een tiental decennia moderner worden? Kan het echt kwaad dat het bolletje gekleurd is met balpen? Echt kwaad? Wat is het probleem? Is een balpen te permanent? Het lijkt mij zelfs veiliger om het voortaan met balpen te doen dan met potlood, dan kan er niet gegomd worden. Uiteraard is het even onrealistisch te denken dat er op die korte tijdspanne ongezien gegomd en heraangeduid kan worden, als te denken dat een beslissing zijn geldigheid ontleent aan het schrijfgerei dat gebruikt werd om een wit rondje in te kleuren. (Autodelen zou voor Hoogstraten -als we vergelijken met Lier- 4000 euro kosten, maar dat is te duur, hoewel het omgerekend maar 1/45 borrelnootje is).
Is het trouwens toegelaten dat ik mij serieuze vragen stel bij het gegeven “geheime stemming”? Nog geen seconde nadat het duivelse “ongeldig” was uitgesproken gingen de ogen al in de richting van oppositieraadslid Fons Jacobs. De goedlachse man was zich van geen kwaad bewust, maar opnieuw stemmen mocht uiteraard niet. Dan zou iedereen weten wat hij gestemd had. Nu is de schaamte nog beperkt gebleven tot verwijten als “balpengebruiker”, “grafiethater”, en van dat fraais.

Kortom, mensen, regeltjes zijn o.k., dat er bepaalde gebruiken zijn die een gemeenteraad vlot doen verlopen kan ik best begrijpen, maar (en deze heb ik al lang niet meer gebruikt):

Doe es normaal!

(Aan de heer Haseldonckx, dat laatste geldt voor u in het kwadraat)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten