schrijfsels&ontwerpjes

zondag 4 maart 2012

Stop dat gezever, de Wever!

Daar zakt mijn broek van af

Bon, ik ben redelijk wat gewend, zelfs op politiek vak, ondanks mijn prille engagement. Mensen die hun afspraken niet nakomen, mensen die niet blijken te zijn wie ze zeggen, noem maar op. Wat ik nog niet heb meegemaakt is een partij die zo minachtend doet over haar kiezers.
Met stijgende verwondering, maar vooral verontwaardiging, lees ik de berichtgeving rond hoe N-VA de gemeenteraadsverkiezingen ziet. Waarbij ik me het meeste voor het hoofd sloeg zal ik hieronder verduidelijken in de facepalms. U doet ermee wat u wil.



Facepalm #1


Bart de Wever: "Er zal in de Wetstraat pas echt naar de Dorpsstraat geluisterd worden als men ook in die Dorpsstraat massaal op de N-VA stemt."

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, heeft die dorpsstraat in 2010 al massaal op de N-VA gestemd. Het feit dat u niets met die stemmen gedaan heeft in de wetstraat, mag u volledig op eigen conto schrijven.

Facepalm #2

"Wie Elio in 2014 weg wil, moet in 2012 al op de N-VA stemmen!"


Wat een onzin! Wie Elio in 2014 weg wil, moet in 2014 daarnaar maar stemmen. In 2012 gaat het over de gemeente, uw gemeente. Elio gebruiken als springplank naar de burgemeesterssjerp in verschillende gemeenten is bijzonder laag-bij-de-gronds. Meer zelfs, door Elio de inzet te maken van de gemeenteraadsverkiezingen geeft de N-VA eigenlijk toe dat ze geen bekwame mensen in hun lokale afdelingen heeft zitten die ideeën kunnen formuleren rond hun eigen gemeente en dus moeten terugvallen op het oude credo "wij tegen de Walen."
Wat de burger moet beseffen is dat hij inderdaad een signaal kan geven op 14 oktober 2012. Maar dat hij dan goed weet dat hij de komende 6 jaar met die mensen opgescheept zit. En als hun ideeën beperkt zijn tot "Elio buiten!" komen er geen veiligere fietspaden van, geloof me daar maar in.

Facepalm #3

"De inzet van de verkiezingen voor de andere patijen is de N-VA terugdringen"

De inzet van de verkiezingen is het gemeentebestuur, niet de N-VA. Willen wij hier in Hoogstraten met anders beter scoren dan de N-VA? Uiteraard, maar ons doel is niet "de N-VA terugdringen". Waarom we dan wel meer stemmen willen halen? Omdat we vinden dat onze standpunten beter zijn voor de Hoogstraatse bevolking dan die van de lokale N-VA afdeling. Ik kan u op mijn communiezieltje garanderen dat er bij ons nog geen enkele keer het idee is geopperd dat we als klein Hoogstraats partijtje moeten zorgen dat Elio Di Rupo in 2014 premier blijft. Eerlijk gezegd hadden we het te druk met daadwerkelijke oplossingen te verzinnen voor de problemen in Hoogstraten, iets waarop ik bij jullie nog steeds zit te wachten.
Het is natuurlijk gemakkelijker om alles op die grote boze "andere" te steken en op de problemen te blijven wijzen dan om constructief met oplossingen te komen. Nogmaals, het signaal is duidelijk: op lokaal niveau hebben we niet de bekwame mensen om lokale problemen op te lossen, dus proberen we de verkiezingen maar te winnen met thema's waar een gemeente eigenlijk niets aan kan veranderen. Eén woord: bedrog. Of sorry doe maar een tweede en derde woord erbij: Plat Opportunisme.
U zou natuurlijk kunnen argumenteren dat ik hier een heel stuk over de N-VA schrijf,... dat is waar, maar zwijgen kon ik op dit punt niet meer. Er is maar een bepaalde hoeveelheid onzin die ik kan verdragen vooraleer ik in een verontwaardigde kramp schiet. Wees gerust, wanneer de campagne écht gevoerd wordt zal duidelijk worden welke partijen er bezig zijn met Hoogstraten en welke met alles behalve Hoogstraten.

Facepalm #4

"Op het partijcongres kunnen de partijleden die op 14 oktober kandidaat zijn voor de N-VA, workshops volgen over hoe ze campagne kunnen of moeten voeren. Het is eigenlijk de afsluiter van "Traject 2012" waarbij de lokale partijleden een aantal thema's en voorstellen werden aangereikt waarmee ze hun lokaal programma en campagne kunnen uitwerken."

En dan komen we bij de kern van mijn frustratie. Die zogenaamde "verandering" van de N-VA. Mij lijkt het alsof  ze exact hetzelfde doen als die andere partijen: Hoofdkantoor schrijft een programma, wordt doorgegeven aan lokale afdelingen, stellen dat voor aan lokale kiezers.
Wij bij anders hebben ervoor gekozen om dat te veranderen. Bij ons is het: kijken naar Hoogstraten, luisteren naar de Hoogstratenaar, programma opstellen voor diezelfde Hoogstratenaar. Uiteraard ben ik geen neutrale partij, maar ik daag iedereen uit om iets in het N-VAprogramma te vinden dat op lokaal niveau een grotere verandering is dan het idee dat lokale politiek door lokale mensen en met lokale participatie moet gevoerd worden.

Ultimate Facepalm


"N-VA-kopstuk Bart De Wever zal bij de gemeenteraadsverkiezingen niet alleen in zijn thuisstad Antwerpen in het straatbeeld te zien zijn. De partij speelt haar boegbeeld uit in heel Vlaanderen. Bart De Wever zal overal op de affiche staan,[...]"

Bart, de N-VA heeft een hele weg afgelegd van het kleine partijtje dat het was toen jij voorzitter werd. Iedereen heeft je daar altijd alle krediet voor gegeven. Jij hebt N-VA groot gemaakt, jij bént N-VA, daar mag je gerust voor uitkomen. Denk echter niet dat de kiezer zo dom is dat hij niet doorheeft dat jij niet in elke gemeente burgemeester kan worden. Het feit dat je dat wél lijkt te denken duidt op een onaangenaam niveau van arrogantie.
Het is geen schande dat in sommige gemeenten zich geen bekwame mensen hebben gemeld om op de N-VA-lijst te gaan staan. Deze mensen dan toch aan een postje helpen door jouw smoel op affiches te gooien getuigt toch van kwade wil wanneer het gaat om een degelijk bestuur.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je hele strategie erop gebouwd is om één man vooruit te helpen, jijzelf.
Weet je wat? We maken een afspraak,... Als jij van mij wil weten of Di Rupo na 2014 mag voortdoen, dan vraag je me dat maar in 2014, tijdens de verkiezingen die daarom draaien. Voorlopig heb ik het te druk met Hoogstraten, waar déze verkiezingen om draaien. Spijtig dat jij dat niet wil zien.



p.s. dat eindeloze calimero-complex, om het met de woorden van de schrijnwerker te zeggen: "stop met zagen, begin te timmeren"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten